lørdag den 28. april 2018

14 januar 2018

Lidt billeder fra den sidste uges tid.. Vi ligger i Carlisle Bay ud for det fedeste beach hotel med fri wifi og nyder livet på ottende måned

11 januar 2018

Vi ankom til English Harbour i går. Vi ligger for anker yderst i bugten.
Der er intet net, så det er i land og på café hvis vi skal på nettet.. Stedet er fantastisk,  lunt klart vand og skildpadder svømmer ved siden af båden. Masser af andre herlige langturssejlere :-)

9 januar 2018

Bådene ligger tæt her i Anse Deshaies og regntunge skyer hænger lavt over bjergtoppene... Det er LUNT og en dukkert i det kølige vand svaler dejligt :-)

8 januar 2018

Dagens indtryk..
Vi har ikke synderligt travlt,  så derfor valgte vi denne lille bugt, selvom den oprindelige plan var bugten på det nordvestlige hjørne af øen Guadeloupe.
Iøvrigt så vi den samme Pogo 10,50 ved Les Saintes,  som vi også så ved El Hierro november 2013.

søndag den 7. januar 2018

Martinique

Vi ankom d 6 dec til Martinique, om morgenen efter 16 døgn og 22 timer. Jeg kendte lidt til marinaen idet jeg gastede her i maj 2010 på X562 Northern Star.
Egentlig var vi rimelig friske, og da vi hoppede over på fuel pontoon gyngede det slet ikke.
Vi havde brugt 70 L diesel og 150 L vand
D 8 december ankom Lone og Erling og de sejlede med til d 23 december.
Vi sejlede sydover og nåede Tobago Cays hvor vi svømmede med skildpadder.
Vi fik ny plotter monteret da de var rejst hjem, den blev sendt til havnekontoret i Marin. Kortet kunne vi ikke downloade, vi købte et nyt til 199 euro  ( 7,5 kr pr euro )
Julen holdt vi alene i Marin på en god restaurant og nytåret holdt vi i Marigot Bay, på øen Sct Lucia sammen med hele Lady A og Tor fra Hawaii og Josh fra Alaska
Efter nytåret sejlede vi nord over idet vi får gæster på Sct Croix 9 marts.
Vi har god tid og lige nu er vi på øgruppen Les Saintes.

Atlanterhavs krydset

Dagens indtryk..
1. dag på vores Atlanterhavskryds
Det var idag Charlotte og jeg skulle stikke afsted over Atlanterhavet, os to alene!
Vi købte diesel og gas ( 30kr for 3 kg blå campinggas ) og sagde farvel/ på gensyn til alle vores ny sejlervenner og Morten der har sejlet med i 14 dage.
Kl ca 09830 smed vi fortøjninger og satte sejl uden for Mindelo Marina.
I strædet mellem øerne stod 10 sek m men da vi kom i læ af den nordligste ø var der kun 3 sek m. Vi bommede over på en sydligere kurs og kom tilbage i luft igen men nu kun ca 4-6 sek m hvilket lige knap er nok til at holde sejl i dette monster urolige vand!
Vi ville sætte genakker, den twistede og jeg rev lidselinen ud af underliget da jeg ville ordne det. Satans ! Ned med den igen og op med code0 men den må vi skære yderligere med for at holde tryk og det giver ufatteligt mange ekstra sømil på loggen idet vindretningen er plat. ØV!
Dag 1 : OP AD BAKKE ! En trøst er dog at det er dejlig lunt og sol.
De lover let vind de næste 4-5 dage så det bliver en kæmpe udfordring.
Distance tilbage 2060 sømil

Dagens indtryk..
2. dag på vores Atlanterhavs kryds

Vi havde valgt en sydvestlig kurs idet der vil danne sig et vindstille område stik vest for de nordlige Cap Verde øer. Denne kurs bragte os ikke særlig meget mod vores destination, hvilken er på kurs 281.
Natten er forløbet roligt, vi sover begge i cockpittet og holder udkig på skift. Ca kl 0900 bommede vi over og satte code0 sejlet idet underliget i vores genakker gik i stykker i går.

Kunne jeg da bare få bekræftet fra en sejlkyndig om vi kan sætte genakkeren alligevel.. Det er kun lidselinen og syningen til denne der er trukket af, banerne i selve sejlet er ikke beskadiget... Hvor meget belastning er der på dette sted i sejlet i sejlads op til 7 sek m så plat som muligt..

Nå, vinden døde mere og mere i løbet af dagen og indtil nu har vi flyttet os ca 50 sømil dvs kun 40 sømil mod destinationen idet vi sejler kurs 310..

Det er op ad bakke RIGTIG op ad bakke... De lover bedre vind fredag eller lørdag..

Ellers er vejret godt 28 gr og vandet er 26,8 gr og helt ufatteligt blåt.

Distance til destination: 1948 sømil :-)

Dagens indtryk..
Dag 3 fra vores Atlanterhavskryds
Tirsdag d 21 nov 2017
Vi fortsatte med code0 i går aftes til kl ca 2200. I det lette luft vil vi gerne så langt som overhovedet muligt og vi kunne sejle kurs 310 hvor destination ligger 285.
Desværre har jeg fået et ekstremt maveonde pga jeg spiste en klase lokale vindruer. Særdeles træls.
Over midnat døde vinden og vi tøffede for motor
Resten af natten for fok og store mens vi prøvede at få lidt søvn.
Bølger banker ustandseligt luft ud af sejl og de banker ind i riggen med nogle kæmpe smæld til følge
Midt på formiddagen fangede vi en fisk som jeg desværre tabte da jeg lige skulle skylle den ren i kølvandet..ØV
Vi sejlede på bagbord halse hele dage i 1,5 - 3,5 sek m og kl ca 1600 satte vi spiler. Nu mente jeg søen er rolig nok til den ikke vikler sig om forstaget..
Luft 28 vand 27,2
Distance til destination 1848 sømil

Dagens indtryk..
Dag 4 i vores Atlanterhavskryds, onsdag 22 november 2017
Som nævnt satte vi spiler i går eftermiddags og sejlede til solnedgang på BB halse. Vinden var svingende mellem 90 og 120 gr så det var bedst når vores ønskede kurs er 285. Efter aftensmad bommede vi over på SB halse idet de lovede vinden ville dreje i 70 gr hen over natten og stige til 7,5 sek m. Dette holdt 100 % stik og vi havde en fed nat sejlads med god fart og kun ca 30 gr overhøjde dvs kurs 310 ca.. Det er BÆLG mørkt i 11 timer !!
Efter morgen teen og tørre klid kiks grundet mine maveproblemer som stadig driller, satte vi code0 og den trak perfekt. Over middag drejede vinden yderligere i NØ og spileren røg op. Vi tonsede derudaf på omtrent ret kurs 290-300 med 7-9 knob og "klokken" som jeg kalder triptæller til destination tikkede lystigt nedad.
I skrivende stund mangler vi 1698 sømil til vores destinations waypoint som er den sydlige spids af øen Martinique.
Luft 28 vand under 27 26,8
Humøret er højt nu hvor der er vind og maven er i bedring

Dagens indtryk..
Dag 5 Atlanterhavskryds torsdag d 23 november 2017
Vi tog jo spiler ned ca en halv time inden solnedgang igår aftes hvilket vil sige ca kl 1900. Efter aftensmaden bommede vi over på er styrbord og fortsatte ud i den mørke nat på en BB halse med fok og storsejl. Der var ca 4-5 sek m så vi løb en rimelig fart. Lidt over midnat spottede vi en masse lyn mod sydøst, så vi valgte at rebe storen i reb 2 idet vi ikke anede om der ville komme luft. Der skete dog det at luften forsvandt og vi var tvunget til at tage sejl ned idet de klaskede voldsomt mod riggen. Vi fortsatte til solen stod op lidt over syv for motoren i tomgang dvs med ca 3-4 knobs fart. Inden morgenkaffen tog vi en dukkert i det fantastiske vand. Det har samme farve som det blå sprinklervædske man kan købe hjemme.
Hele dagen stod i spilersejlads BB halse i luft fra 1,5 til 5 sek m. Vi kæmper som afsindige for at rykke nogle sømil i den lette vind.. Der er langt over uden 8-10 sek m :-)
Vi fangede to store fisk, den første sprang linen og den anden nåede at bide linen over inden vi fik den trukket op. Vi så også fugle, imponerende så langt fra land.
Distance til destination 1502 sømil
Vi ligger lige nu påN14,33 og W 033,32

Dagens indtryk..
Dag 6 Atlanterhavskryds fredag d 24 november 2017
Hele dagen igår var på BB halse med spiler i ultra let og skiftnde luft. Når vi sejler BB halswe er solen lige i bærret fra over middag og til solnedgang, særdeles distraherende for den er stærk på disse breddegrader.
Vinden døde til under 2 sek m så det betød motorsejlads hele natten. Charlotte kunne se jeg var udkørt af at styre og holde tryk i sejlene hele dagen så nu hvor vi skulle sejle hele natten for motor, fik jeg besked på at sove på sofaen i salonen. Hvor sødt ! Så tog hun vagten i cockpittet, selvom det var motorsejlads. Vi sate den på 1400 omdr hvilket giver 4 kn , vi må spare på vores medbragte 150 L diesel. De giver kun til 70-80 timers motorsejlads ialt. Kl 0300 blev jeg purret, idet Charlotte havde spottet en nasty sort sky, og JA den var sgu nasty, heldigvis slap vi for at få 25 sek m lige i smasken.
Efter en herlig nattesøvn vågnede vi til 3-5 sek m fra 70 gr. DVS spilersejlads og idag MED RET KURS ! Hvor fedt. Allerede inden kaffen kløede det i mine fingre for at få spileren op. Centerlinen tonsede derudaf med 6-8 kn i den lette luft. Dønningerne fra SØ var de mest markante idag, toppen dækkede lige over horisonten og disse atlanterhavsdønninger giver et herligt skub. Kan man lide at lade sig bære afsted med vinden, bliver forholdene ikke bedre end disse! Det er dette jeg har drømt om, og forventningerne bliver indfriet til fulde. Idag var musikkens dag. dvs musik i cockpittet. Jeg fik connectet min tablet til radioen og den fik fuld skrue med bla ICE CUBE : Messin with the lynch mob Creedence CCR: Keep on chooglin og Gasolin : en shubidubimand.. og mange andre.. Hold nu kæft en fed dag.. Her tonser vi afsted med over 1000 km til nærmeste kyst, og livet er fedt.
Distance til destination: 1460 sømil ( tror jeg skrev forkert igår , der var 1602 sømil )
Vejr temp 28 gr vand 26,6

Dagens indtryk..
Dag 7 Atlanterhavskryds lørdag 25 november 2017
Efter aftensmaden igår rullede vi fokken ud og satte selvstyreren på kurs 310. Ret kurs er 285. Vinden svingede fra 3-6 sek m så det meste af tiden holdt vi fin fart. Vi vågnede dog et par gange i løbet af natten ved at sejlene klaskede pga for lidt vind. Månen er i tiltagende så der er en smule lys om natten. De første par dage var kulsort, ikke engang horisonten kunne man skelne.
Efter morgenkaffen satte vi spiler, men det var en ulige kamp. Vinden svingede mellem 1 og 3 sek m og efter to timer tog vi den ned igen. Det var håbløst. I stedet tog vi en dukkert i det sprinkler blå havvand og satte motoren og tøffede 4,8 kn med 2000 omdr. Vi skal økonomisere med de 130 L diesel der er tilbage. Ved 16 tiden tog vi endnu en dukkert, vandet er nu 27,9 gr. ( og husk det er det samme thermometer der målte vandet ved Irland til 12 gr i Juni ) Kl ca 1700 var der 3,5 sek m så spileren røg op igen. Efter ½ time byttede vi den ud med code0 idet vinden spidsede og øgede til 4,5 sek m. Her i skrivende stund er code 0 stadig oppe men vi sejler af princip ikke med flyve sejl om natten så den ryger ned om lidt.
Der er næsten ikke nogen flyvefisk længere, det har der ellers været lige siden Tenerif. Flere hundrede hver dag og også nogle der strander på dækket om natten. Vi har også kuns et to fugle idag.. Heller ikke noget bid på fiskekrogen
Distance til destination 1358 sømil
Luft 29 gr vand 27,9 gr

Dagens Indtryk..
Dag 8 Atlanterhavskryds Søndag d26 november 2017
Vi sejler ikke med flyvesejl om natten, så efter aftensmaden var det fok og storsejl. Den konstellation holdt i ca 2 timer og blev derefter dræbt af ingen vind.. Motoren blev tændt, sat på 1200 omdr hvilket ca giver 3,2 kn fart.. Der er ikke diesel til mere, vi har max 90 L igen og der går 3 L i døgnet til el-produktion. Vi tøffede hele natten og jeg vågnede til den herligste solopgang kl 0645. Efter morgenkaffen var det slut med motor og der skulle igen kæmpes med spiler og håndstyres i INGEN VIND !
Midt på formiddagen så vi hvaler! eller ihvertfald deres udåndingsluft blive pustet adskillige meter op. Desværre kom de ikke over forbi. Så fik vi også bid på krogen, en kæmpe krabat! Desværre vristede den sig fri da jeg var ved at trække den ind, men blæksprutten fik vi dog lov at beholde. Der blev også badet igen idag, det sprinklerblå vand på 27,4 gr er bare uimodståeligt. Flyvefisk springer stadig for boven og fugle er her også endnu, så langt fra land.
Hvad angår sejladsen er det bare en kamp. Hele dagen har vinden svinget mellem 1,5 og 2,8 sek m og lige 3 gange har vi fået vind nok til at holde tryk i sejlene dvs 3,5 sek m. Det er fandme hårdt at sidde og håndstyre i 30 gr og sol fra en skyfri himmel i 13 timer. HVER eneste dønning slår trykket ud af sejlene så sejlpindene bøjer modsat og når de klasker tilbage får hele riggen et slag der svarer til et spark fra en bryggerhest!! det gør sgu ondt at iagtage, men hvad faen kan vi gøre ? tage sejl ned er ikke en mulighed for så rykker vi slet ingen steder.. Det er en del af gamet.. nogen gange for meget vind og andre gange for lidt... bortset fra een eftermiddag har vi nu i 8 døgn kæmpet med bare at holde tryk i sejlene...
Distance til destination : 1275 sømil
position : Nord 15.15 West 038.94

Dagens indtryk..
Dag 9 Atlanterhavskryds mandag d 27 november 2017
Vejrudsigten, som vi trækker ned hver aften ca kl 2000, sagde at der ville være ca 5 sek m hele natten.. Dette holdt ikke stik, vi vågnede adskillige gange ved at sejlene klaskede og der var under 3 sek m hvilket betød vi måtte skærer yderligere op og dermed yderligere væk fra vores ønskede kurs 285.. Efter morgenkaffen satte vi, som de sidste 3-4-5-6 dage, spiler igen. Vi satte den på BB halse og kæmpede med den lette luft for gud ved hvilken gang. Det var total skyfrit og der var 32 gr i skyggen.. Lige inden iddag bommede vi over på SB halse idet vinden var drejet i 70 gr.Over middag overvejede vi at hale fiskesnørerne ind idet der flyder utroligt meget tang som hænger i krogene, men vi valgte at rense dem hvergang og det gav pote!! først fangede vi en guldmakrel på 3-4 kg og under to timer senere en kæmpe krabat på 5-6 kilo så nu er der mindst 8 kg guldmakrel filet i fryseren plus hele ovnen er fuld som skal spises her mandag aften. Kæmpe oplevelse! Dernæst kom der vind !! den lå og svingede mellem 5-6 sek m og drejede omkring 80-110 gr. FEDT!! nu kan vi også sejle..
Her er stadig fugle og masser af flyvefisk, utroligt at der er fugle over 800 sømil fra land.
Alt i alt en herlig dag, som vi afsluttede med at tage sejl ned og hoppe i baljen. Nu venter frisk fanget guldmakrel steaks til aften.
Distance til destination 1170 sømil
position N14.90 W 040.74

PS er der nogen der gider tjekke vejret de næste 6 døgn frem på WINDYTY.COM og meddele på lasse.borgquist@outlook.com om de lover over 12-14 sek m nogen af dagene?

Dagens indtryk..
Dag 10 Atlanterhavskryds tirsdag d 28 november 2017

Der kom jo vind igår.. HERLIGT ! Hele natten tonsede vi afsted for 6-7 sek m og godt midnat var den over 9 i stødene så vi tog 2 reb i storen og fortsatte med fin fart.
Efter morgenkaffen rebede vi ud til reb1, stadig på SB halse kurs 290-300 dvs 10-15 gr overhøjde men det er perfekt, vi løber ca 7 kn i snit så det rykker.
Charlotte har lavet fantastiske fiskefrikadeller af ca 1 kg guld makrel filet som smager himmelsk, og med vores aktivitetsniveau taber vi ihvertfald ikke meget i vægt som forholdene er nu.
Hele dagen på SB halse i reb 1 , god vind og kurs 300.
MILESTONE : vi passerer halvvejen om lidt! 1045 mil retur til destination er halvvejen.
Som Troels Kløvedal skriver i flere af sine bøger: NU er halvvejen passeret så sejler vi ikke længere fra land men mod land. :-)
Tak for tilbagemeldinger mht vejrmeldinger, FLOT. Dejligt at der ikke er storm i sigte.
Distance til destination 1047
Position N15.18 W 042.92

Dagens indtryk..
Dag 11 Atlanterhavskryds onsdag d 29 november 2017
Vi sejlede hele natten for fok og storsejl i 1. reb. Sidst på natten døde vinden og storsejlet blafrede så vi vågnede.
Efter morgenkaffen rebede vi ud og kl lidt i ti satte vi spiler på SB halse.
Vinden har ligget mellem 3 og 5 sek m og med 6-7 i nogle enkelte stød. retning fra 80 til 120, den svinger næsten konstant både i retning og styrke. Vi tog spiler ned kl lidt over 1900 og Charlotte laver mad mens jeg tjekker vejr. Høj sol 28 gr og kun små hvide uldtotter af skyer. Der har været flyvefisk hele dagen og enkelte fugle også. Jeg kan konstatere, til min forbløffelse, at der er fugle over hele atlanterhavet. Jeg mente ellers at have læst at de ikke flyver længere fra land end 2-300 sømil
Humøret er højt, nu hvor vi endelig flytter os lidt.
Distance til destination : 875 sømil
Position 14.48 N 36.26 W

Dagens indtryk..
Dag 12 Atlanterhavskryds torsdag d 30 november 2017

Der var jævn vind hele natten 4-5 sek m så der var fint tryk i sejlene. Vi så et andet fartøj omkring kl 0200, en slæbepram eller lign der sejlede med 1,7 kn. vi faldt af 20 gr og sejlede pænt forbi.
Lige efter morgenkaffen fik vi regn! den første regn siden nordspanien for 3 måneder siden! Vi afventede om der også kom vind, men det gjorde der ikke, så spileren satte vi op. Nej det gjorde vi så ikke for det var een stor knude, ned med den igen. OG op igen efter den var rettet ud. En time efter kom der igen en kæmpe sort sky og vi tog spileren ned i en fart, desværre rev vi hul i den, som vi efterfølgende lappede, det var ikke større end ca 10 cm i dia. Vinden var fin idag 4-6 sek m og 7 i stødene. Vi sejlede på SB halse hele dagen og måtte igen have spileren ned midt på eftermiddagen fordi der kom endnu en sort sky. Disse skyer har vi stor respekt for. Men heller ikke denne var der vind i.. Hen ad kl 1730 tog vi spiler og storsejl ned og hoppede i baljen... Super lækkert 27 gr vand
Vi talte om hvor lang tid eks en konservesdåse er om at nå bunden 5 km under os. Jeg regnede ud at synker den med 1 m pr 2 sek vil det tage ca 3 timer.. vildt. Derudover vender karlsvognen på hovedet i forhold til hjemme i DK . Den står på stangen og vognen hælder mod kl 2300,, Vi kan lige skimte nordstjernen 7 bredder af karlsvognens kasse, lige over horisonten. Gad vide hvorfor den vender omvendt af hjemme i Dk vi er da kun 40 gr sydligere..
Distance til destination : 745 sømil
Position 16.60 N 048.20W

Dagens indtryk..
dag 13 Atlanterhavskryds fredag d 1 december 2017
Hele den forløbne nat har der været fin vind 7-9 sek m og vi tonsede afsted på BB halse med kurs 250 ( ret kurs er 285 ) Dvs at selvom vi sejler 7-8 knob nærmer vi os destinationen med 5-6 knob..
Vores gas komfur skulle renses, den lille dyse i ovnen var delvist stoppet og derved fungere den ikke optimalt. Vi så også en flok delfiner men de synes ikke vi var særlig interessante, så de stak hurtigt videre.
Efter norgenkaffen vurderede via t det blæste for meget til spiler ( over 8 sek m ) så vi fortsatte på BB halse kurs 250-260 i 7-9 sek m.
Dagen stod på afslapning og læsning. Dog skulle et par skruer i søgelænderet lige justeres idet de flænser vores spiler skøder.
Hele formiddagen var det overskyet, og der var flere sky-formationer der så grumme ud. Vi oplevede ingen kraftig vind, heldigvis. Over middag skyfrit 30 gr og 7-10 sek m agten for tværs. Vi fortsætter på BB halse hele den kommende nat medmindre vinden skraller men den skulle holde sig i øst det næste døgn.
Distance til destination 622 sømil
Position 15.10 W 050.20 N

Dagens indtryk..
dag 14 Atlanterhavskryds lørdag d 2 december 2017
Vi sejlede hele natten på BB halse med storsejl i reb 1 idet vinden var mellem 8-9 sek m og det giver en roligere sejlads og belaster ikke selvstyreren så hårdt. Det var en skyfri nat uden hverken regn eller Squalls med masser af luft
Efter morgenkaffen rebede vi ud og fortsatte på BB halse kurs 250 hvor ret kurs er 285. Lidt træls at sejle med 7-8knob men kun nærme sig destination med 5-6 knob :-(
Hele dagen gik med afslapning og læsning, skyfrit og mega varmt, midt på dagen skal man i skygge , solen er hård.
Pludselig omkring kl 1600 spottede Charlotte en anden båd mod syd. Da den var lige agter for os, men ca 3 mil bag ud vendte den over på en BB halse og fulgte i vores kølvand. Nu efter ca 2 timer kan vi se den ikke sejler lige så dybt og selvom de skærer mere end os henter de ikke ind på os.. Herlig konstatering :-)
I går var det jo 6 måneder siden vi smed fortøjninger i Middelfart, og hold da helt K ... vi har oplevet meget siden da..Underligt at tænke på at om 6 måneder er vi igen på job :-)
Men nu er vi faktisk også ved at synes dette ocean sejlads er en smule trivielt, vi vil gerne snart ha en rolig nats søvn uden vuggen ogh skvulp.
Fiske linen røg ud igen da vi snart har spist de to store guldmakrel vi fangede for nogel dage siden..
Distance til destination : 476 sømil
Position NORD 13.93 WEST 052.72

Dagens indtryk..
Dag 15 Atlanterhavskryds søndag d 3 december 2017
Hele natten forløb roligt, vi sejlede på SB halse 5-6 kn dvs 4 knob fart mod destination. Da jeg skulle ned og hente min muesli, åbnede jeg køleskabsdøren så alt røg ud på dørken... Derefter tabte jeg bøtten med muesli, så 1 kg muesli også røg på dørken. Succes, nu var dagen startet.
Efter morgenkaffen satte vi code0. Der var for meget vind til vores gamle møre spiler og vores genakker er jo ødelagt i underliget, så der er kun code0 tilbage. Det kørte ret fint, indtil vi skulle skifte halse.. Selve skiftet gik fint, men det var en dårlig beslutning så vi skulle tilbage på SB halse igen. Vi glemte at trække fiskelinen ind denne gang og den blev viklet om kølen.. Vi tog sejl ned og jeg hoppede i og tjekkede om den var i skruen.. Den var allerede faldet af, så vi sejlede videre. Pludselig hørte vi et kæmpe metallisk smæld lige ved nedgangslugen ! ALT blev tjekket, mast, rig, bom vanter, motor osv men vi fandt intet. Vi kom frem til at det kun kan have været palen i spillet der har stået yderst på et hak og så pludselig er røget i korrekt hak.. Ret skræmmende.
Ellers en fin men varm dag. Vi forventer at nå Le Marin på Martinique onsdag midt på dagen
Distance til destination: 337 sømil
Position N 14.94 W 054.88

Dagens indtryk..
Dag 16 Atlanterhavskryds mandag d 4 december 2017
Autopiloten gjorde vanskeligheder i går aftes. Den melder: Forbindelse til kurs sensor mistet. Derefter genstarter den og skal manuelt tilkobles. Dvs vi skal våge over den konstant og det giver en lang nat. Fejlen kommer med 2 minutter eller 2-3 time3rs mellemrum men en ukontrolleret bomning kan ende fatalt hvis man ikke er på pletten til at afværge. Jeg genindlæste softwaren i plotteren og tjekkede kabler og forbindelser men det hjalp ikke..
Så fik vi vores første squall i morgen ca 0630, 156 sek m og kraftig regn, heldigvis havde vi rebet ned og var klar, 20 min senere var det slut. Føtrst satte vi code0 men vinden droppede og spileren måtte op..
Kl 1600 var der 3,5 sek m og vi tog sejl ned og badede i det 28,2 grader varme vand. 28,2 gr !! fedt.. med 3,5 sek m som blæser direkte mod destinationen betyder det vi skal sejle med skæring og det gir ingen mening i så lidt luft.. vi tøffer for motor lige nu og håber påå mere vind senere
Måske er vi så først i havn onsdag eftermiddag, det bliver dejligt med et rigtigt bad og en rolig seng :-)
Distance til destination 214
position 15.06N 57.25 W

Dagens indtryk..
Dag 17 Atlanterhavskryds tirsdag d 5 december 2017
Vores autopilot jammer i softwaren så den slår fra i tide og utide. Dvs der SKAL sidde en og overvåge styringen så vi ikke bommer ukontrolleret. Mens jeg sad der løb gassen til komfuret tør, og jeg måtte skifte til ny flaske, alt i mens autopiloten også slog fra.. Så må der multitaskes.. Tilsyneladende var flere gasfalsker tomme for ligegyldigt hvilken jeg satte på kom der ikke gas.. Det viste sig heldigvis bare at det far den lille sorte drejeknap på regulatoren der var gået løs.. Pyyyy.. kaffe og varm mad reddet. Da jeg senere lå på læ kistbænk og hvilede hørte jeg et klask på sejlet og efterfølgende noget på låret.. En lille flyvefisk var kommet godt op i højderne og ramte sejlet dóg derefter mit knæ.. Jeg hjalp naturligvis det lille kræ tilbage i sit rette element. Resten af natten forløb fint, vi satte reb 2 i storsejlet og vinden lå fra 7-9 sek m. Vi rykkede fornuftigt hele natten. Om morgenen blæste deet 10-12 så vi fortsatte samme sejlføring og tonsede derudaf. Der kom ikke mindre end 3 squalls i kløbet af formiddagen, 13-15 sek m og 17 i stød. Vi rullede fokken ind og sejlede kun for storsejl i reb 2. Alligevel surfede vi 15 knob ned af flere bølger og toppede på 17,1 knob ned af en fed bølge.. Herligt. Sidst på eftermiddagen gik vores vindmåler i udu. Jeg ville så genuindlæse software men det virkede heller ikke !! underligt.. Godt vi er tæt på land, der er vist flere ting der skal tjekkes og fixes.
Nu er det sidste nat sejlads og i morgen tidlig er vi få timer fra havnen. Vi glæder os.
Distance til destination 67 sømil
Vejret idag: Skyet mange regnbyger og 3 squalls

Morten ombord

Morten kom til Santa Cruz, Tenerif d 3 december. Vi provianterede og sejlede d 4 med kurs Barbados. Desværre ville skæbnen at Morten om aftenen fik en fiskekrog i venstre langfinger. Vi kunne ikke få den ud og da vi kun havde ca 50 sømil til El Hierro, vendte vi om og sejlede den vej. Det var mørk nat og efter 5 timer manglede vi stadig 25 sømil og vi valgte at kalde hjælp idet Mortens situation forværredes. Redningsbåden kom efter godt 1 time.
Det kostede 7 dage på El Hierro og nu var der ikke dage nok til at nå Barbados inden Mortens ferie var slut. Derfor valgte vi at sejle til Cap Verde, sætte Morten af der og fortsætte mod Martinique.
Turen til Cap Verde gik fint. Vi havde vhf kontakt med Lady A, som vi også mødte på Cap Verde, Mindelo marina.

Vi ankom en fredag morgen, i mørke, fik os lusket ind til marinaen og efter to dage sejlede Charlotte og jeg videre mod Martinique..